De vaart erin!
Van trekschuit tot tram (Groningen van alle tijden 13, 2010)
De ontwikkeling van de Groninger infrastructuur begon eeuwen geleden met oerstroomdalen, karrensporen en keienstraten. De Hondsrug was lang bepalend voor de richting van de belangrijkste water en landwegen.
Van trekschuit tot auto
‘De vaart erin!’ Dat wilden de Groningers altijd. Zo voer de eerste trekschuit van Nederland in 1628 in Groningen. Na eeuwen van alleen water- en wegverkeer, kwam daar in de negentiende eeuw het verkeer over rails bij. Naast treinen en paardentrams verschenen in die eeuw de eerste fietsen. Ook de eerste Nederlandse autonummers waren voor twee Groningers, een vader en zoon.
Plan Goudappel
Om het toenemende verkeer in goede banen te leiden, verscheen in 1967 het ‘Plan-Goudappel’ met verkeerstangenten dwars door de stad. Met de komst van een links college ging in 1972 het roer om, met in 1977 het ‘wereldberoemde’ VCP als gevolg.
Aan de hand van vele foto’s, kaarten, knipsels en andere unieke illustraties wordt in dit dertiende deel van de serie Groningen van alle tijden een eeuwenlange ontwikkeling geschetst, eindigend met de meest ingrijpende verkeersmaatregelen van nu: de vernieuwing van de zuidelijke ringweg en de invoering van de Regio Tram.