‘Groningen op de rails; Railvervoer 1860-2020’
boekpresentatie
‘Groningen op de rails; Railvervoer 1860-2020’. Zo heet het boek dat ik samenstelde in opdracht van de provincie Groningen. Ik maakte het boek samen met twee andere Hofmannen, mijn zoon Rudo en vormgever Elzo Hofman. Op zaterdag 13 september 2014, tijdens Open Monumentendag, reikte ik het eerste exemplaar van het boek uit aan gedeputeerde Mark Boumans van Verkeer en Vervoer.
In het boek wordt niet alleen gekeken naar het verleden maar ook vooruitgeblikt naar toekomstige ontwikkelingen, zoals de aanpak van het gebied rond het Hoofdstation. Eeuwenlang waren we voor het vervoer op de kortere routes afhankelijk van paard en wagen. Later kwam de trekschuit. De eerste trein in Groningen reed in 1866.
Spoorverbindingen
Nadat de treinverbinding met Friesland eenmaal tot stand was gekomen werd het spoorwegnet langzaamaan uitgebreid naar o.a Delfzijl, Zwolle en Duitsland. En naast spoorlijnen kwamen er tramlijnen tot stand. Tot op de dag van vandaag gaat de ontwikkeling op het spoor door. Zo is de provincie Groningen bezig om de treinen in de regio nog vaker te laten rijden, spoorwegovergangen te verbeteren en het railnetwerk verder uit te breiden.
Groningen Spoorzone
Dat gebeurt bijvoorbeeld bij een project als Groningen Spoorzone. Op en om het Hoofdstation in Groningen vinden de komende jaren tal van werkzaamheden plaats. Er komen extra sporen, aangepaste perrons en meer treinen. De aanpak van de spoorverbinding met Duitsland is nog zo'n voorbeeld. Straks moet het mogelijk worden om binnen twee uur naar Bremen te reizen.
Tentoonstelling
In verband met het verschijnen van het boek hebben Elzo en ik ook een kleine tentoonstelling samengesteld. De doeken hingen tijdens Open Monumentendag in het Provinciehuis en inmiddels in het nieuwe museum NNTTM in het station Zuidbroek.
Beno Hofman