Serie over trein, tram en bus in Groningen en Drenthe nu compleet
Drenthe op de rails
Op 8 december 2016 wordt in het historische stationsgebouw van Meppel het boek 'Drenthe op de rails' gepresenteerd. Met 'Groningen op de rails' van 2014 en 'Van Omnibus tot Q-link; de geschiedenis van het busvervoer in Groningen en Drenthe' van 2015 is het verhaal van het openbaar vervoer in deze provincies nu compleet. Omdat de inbreng van neef Elzo ook dit keer weer heel groot was, prijkt zijn naam naast die van mij op het omslag.
Drenthe op de rails; Trein en tram in Drenthe 1860-2020
'Drenthe op de rails' vertelt het verhaal van de trein en tram in Drenthe van 1860 tot 2020. Een geschiedenis die begon met de Spoorwegwet van 1860 en de plannen voor twee Staatslijnen door Drenthe. De aanbesteding voor de bouw van het allereerste station van Drenthe, dat van Meppel, vond precies honderdvijftig jaar geleden plaats.
In dit rijk geïllustreerde boek worden de ontwikkelingen
gevolgd aan de hand van de spoorweg- en trammaatschappijen die in Drenthe actief waren. Ook
is er aandacht voor het goederenvervoer en alle stations- en haltegebouwen. in de provincie.Het boek sluit
af met een hoofdstuk over de nieuwste ontwikkelingen en de spoorplannen tot
2020.
Van Omnibus tot Q-link; de geschiedenis van het busvervoer in Groningen en Drenthe
In 2015 verscheen het boek 'Van Omnibus tot Q-link'. De presentatie vond
plaats in het Nationaal Busmuseum in Hoogezand en het eerste exemplaar
was voor gedeputeerde Fleur Gräper. Het boek werd geschreven in opdracht
van het OV-bureau Groningen Drenthe en behandelt de geschiedenis van
het busvervoer in die twee provincies. De bus is daar al zo’n honderd
jaar een vertrouwd verschijnsel.
De eerste ‘auto-omnibusonderneming’ met bestaansrecht begint in 1912 in Onderdendam en begin jaren twintig ontstaat een wildgroei aan ‘autodiensten’. Vanaf 1927, als de vergunningen voor bustrajecten door de provincies worden verstrekt, loopt het aantal busondernemingen geleidelijk terug. In 1937, als de vergunningen een Rijksaangelegenheid worden, is het aantal busondernemingen in Groningen en Drenthe teruggelopen tot ongeveer veertig. In de jaren vijftig gaat de vermindering van het aantal vervoersbedrijven onverminderd voort.
In het boek komen alle Groningse en Drentse ondernemingen die ooit geregelde lijndiensten verzorgden aan bod. De grotere en lang bestaande ondernemingen krijgen extra aandacht in aparte ‘bus-bio’s’. Hetzelfde geldt voor de niet specifiek Groningse en Drentse bedrijven die vanaf de jaren negentig het vervoer in de noordelijke provincies verzorgen.
Groningen en Drenthe en de gemeente Groningen bundelden hun krachten in 2004 in een gezamenlijk OV-bureau. Hoofddoel was en is om nog meer mensen in de bus te krijgen. Een van de middelen daartoe is de door het bureau ontwikkelde Q-link, waarmee de bus bewijst met zijn tijd mee te gaan.