Beno & Marija, een hedendaagse historische vertelling
Voorstelling Noorderzon 2013
Op Noorderzon 2013 speelden Marija en ik vijf dagen lang een 'hedendaagse historische vertelling', een korte voorstelling waarin een parallel werd getrokken met 400 jaar geleden en hedendaagse thema's als lege bouwterreinen, tegenstellingen tussen stad en ommeland en aardbevingen aan de orde kwamen. En er was ook gewoon sprake van een spannende flirt tussen een man (stad) en een vrouw (ommeland).
Coeno Coenders, alias De Stadse Haan, begint de voorstelling met: 'Boeren, burgers en buitenlui, oftewel Stadjers en Ommelanders. Welkom bij de vesting Groningen! Mijn naam is Coeno Coenders en ik ben verantwoordelijk voor deze prachtige nieuwe vestingwerken….'
Nadat hij de 'werking van de vesting' heeft uitgelegd, wordt hij onderbroken door De Ommelander Maagd: 'Zie hem tekeer gaan, Zo overtuigd van zichzelf,Die Coeno Coenders. Een aanval van de Denen? Dat kan hij toch niet menen? Die praatjesmaker. ...'
Nadat Coeno en de Maagd elkaar verbaal hebben uitgedaagd, stelt de eerste: 'Ook jou moet toch duidelijk zijn dat een kipje niet zonder haan kan! Kom toch onder mijn…vleugels! Laten we niet alleen de handen ineen slaan, maar meer, veel meer! Ik heb jou zoveel te bieden!'
Het duurt even en dan reageert de Maagd sarcastisch: 'Ja, ineens zie ik het: met al die lege terreinen in de Ommelanden gaan jij en ik een mooie festivaltoekomst tegemoet. Stad en Ommelanden samen!'
In de flyer bij de voorstelling schreef ik: ‘Ik bekijk de actualiteit altijd vanuit de historie en deel dit graag met anderen, o.a. door middel van theater. Deze voorstelling is voor mij een zoektocht naar de relatie tussen 1613 en 2013, de oorzaken van de crisis, de tegenstellingen tussen Stad en Ommeland en de impact van aardbevingen. In hechte samenwerking met mijn muze Marija is het eindresultaat ontstaan: een voorstelling over verleden en heden, inzichtelijk gemaakt aan de hand van menselijke relaties. Wij hopen dat u een plezierige avond heeft!’
Beno Hofman & Marija Katic
Foto's: Karel Zwaneveld